govaraabad govaraabad .

govaraabad

مواد تشکیل دهنده فیلترهای تصفیه آب

مواد تشکیل دهنده فیلترهای تصفیه آب

دستگاه تصفیه آب ۶ مرحله ای همان طور که از اسمش مشخص است به وسیله ۶ فیلتر، فرایند تصفیه آب را انجام می دهد. هر کدام از این فیلترها وظیفه خاصی دارند و به عنوان مکمل یکدیگر عمل می کنند. کاربرد دستگاه تصفیه آب ۶ مرحله ای در خانه ها و دفاتر کار است. شرکت های مختلفی این دستگاه پرطرفدار را تولید می کنند اما اگر قصد خرید دستگاه تصفیه آب ۶ مرحله ای را دارید حتما از نمایندگی های برندهای معتبر آن را تهیه نمایید تا خیالتان بابت کیفیت، گارانتی و خدمات پس از فروش آن راحت باشد. در این قسمت قصد داریم شما را با مراحل تصفیه آب در این دستگاه ها آشنا کنیم.

فرایند تصفیه آب

 کاربرد دستگاه تصفیه آب خانگی این است که می تواند آلاینده های آب را از بین ببرد و ذرات معلق در آن را جذب نماید. آنچه که در خروجی یک دستگاه تصفیه آب مشاهده می شود، آبی بدون رنگ و مزه و کاملا شفاف و بهداشتی است. تصفیه آب موجب می شود تا آب سالم در اختیار تمام اعضای خانواده قرار گیرد. امروزه دستگاه های متنوع با قابلیت های گوناگون برای تصفیه آب طراحی و به بازار عرضه شده اند. هر کدام از این دستگاه ها دارای فیلترهای مختلفی هستند که در چند مرحله فرایند تصفیه آب را انجام می دهند. دستگاه تصفیه آب ۶ مرحله ای یکی از دستگاه های پرطرفدار است که راندمان بالایی در از بین بردن آلودگی ها و سالم سازی آب آشامیدنی دارد. در ادامه در مورد فرایند تصفیه آب در دستگاه تصفیه ۶ مرحله ای صحبت خواهیم نمود.

مراحل دستگاه تصفیه آب

یکی از دغدغه های بهداشتی در زندگی امروز، کیفیت آب آشامیدنی است. آبی که بتوان با خیال راحت نوشید و در پخت غذا از آن استفاده کرد. اگر بخواهیم مقایسه ای در خصوص کیفیت آب کنونی با کیفیت آب در گذشته داشته باشیم به طور حتم، شرایط بهتر شده است اما باز هم در بعضی نقاط کشور، مناطقی هستند که آب آشامیدنی سالم و بهداشتی ندارند و فرایند تصفیه آب به درستی انجام نمی شود. آب این مناطق ممکن است دارای طعم و مزه نامطلوب بوده و حتی کدر باشد. از طرف دیگر بسیاری از آلودگی های موجود در آب با چشم دیده نمی شوند یا طعم خاصی ندارند اما برای سلامتی انسان بسیار مضر هستند و موجب ابتلای انسان به بیماری های گوناگون می گردند. اینجاست که خرید و نصب دستگاه تصفیه آب امری ضروری می شود.

مرحله اول

در این مرحله از فرایند تصفیه آب، از قسمت ورودی دستگاه، آب وارد یک فیلتر می شود که به آن فیلتر پروپیلن می گویند. میزان فشردگی این فیلتر ۵ میکرون است و ذرات بزرگتر از ۵ میکرون را به خود جذب می کند. ذرات ریز شن و ماسه، گل و لای یا براده های آهن نمی توانند از این فیلتر عبور کنند. فیلتر پروپیلن باید هر سه تا شش ماه یکبار تعویض شود. هنگام خرید فیلتر به کشور سازنده آن توجه کنید. فیلترهای چینی دارای پایین ترین کیفیت هستند ولی فیلترهای آمریکایی کیفیت بالایی دارند. به همین دلیل قیمت فیلتر دستگاه تصفیه آب چینی ارزان تر از نوع آمریکایی است.

مرحله دوم

در دستگاه تصفیه آب ۶ مرحله ای، در مرحله دوم از فرایند تصفیه آب به یک فیلتر کربنی می رسیم که می تواند مواد شیمیایی مثل آفت کش ها، کلر و همچنین بوی نامطبوع آب را از بین ببرد. نوع فیلتر کربنی که در این مرحله از فرایند تصفیه آب استفاده می شود مهم است. برخی از آن ها از نوع معمولی یا زغال سنگی هستند و برخی دیگر از پوسته نارگیل ساخته می شوند. همین مسئله روی قیمت فیلتر دستگاه تصفیه آب تاثیر می گذارد.

مرحله سوم

در این مرحله از فرایند تصفیه آب بعضی از دستگاه ها از فیلتر پست کربن یا بلاک و برخی دیگر از فیلتر سرامیکی استفاده می کنند. اگر فیلتر از نوع کربنی باشد از جنس پوست نارگیل ساخته شده است. این مرحله به نوعی تکمیل کننده مراحل اول و دوم می باشد. اگر ذرات معلق یا مواد شیمیایی از دو فیلتر قبلی عبور کرده باشند، در این مرحله جذب می گردند و جلوی ورود آن ها به فیلترهای بعدی گرفته می شود. طول عمر این فیلتر با توجه به کیفیت آن متنوع است اما معمولا باید پس از یکسال تعویض گردد. از طرف دیگر هرچه کیفیت فیلتر بهتر باشد، قیمت آن نیز بالاتر می رود.

مرحله چهارم

در دستگاه تصفیه آب ۶ مرحله ای، مهم ترین قسمت همین مرحله چهارم از فرایند تصفیه آب است. اگر دستگاه تصفیه آب از نوع اسمز معکوس باشد، در این مرحله به یک فیلتر ممبران می رسیم. در غیر اینصورت جنس فیلتر ممکن است سرامیکی یا ماده دیگری باشد. دستگاه تصفیه آب اسمز معکوس، قیمت بالاتری نسبت به مدل های دیگر دستگاه تصفیه آب ۶ مرحله ای دارد. فیلتر ممبران موجود در این دستگاه دارای فشردگی 0.0001 میکرون است یعنی فقط مولکول های آب می توانند از آن عبور کنند و هیچ آلودگی یا ذره معلق دیگری نمی تواند خود را به طرف دیگر فیلتر برساند. به همین دلیل عبور آب از این مرحله با استفاده از پمپ صورت می گیرد. قیمت فیلتر دستگاه تصفیه آب اگر از نوع فیلتر ممبران باشد، گران تر از دیگر فیلترهاست.

مرحله پنجم

در این مرحله از فرایند تصفیه آب، یک فیلتر کربن خطی وجود دارد. علت قرار گرفتن این فیلتر در دستگاه تصفیه آب ۶ مرحله ای این است که اگر مواد شیمیایی در آب باقی مانده باشد یا آب دارای بوی نامطبوع باشد، با عبور از این فیلتر، سالم سازی شده و مواد شیمیایی و بوی نامطبوع آن از بین برود.

مرحله ششم

در مرحله آخر از فرایند تصفیه آب به یک فیلتر قلیایی کننده آب یا بیو سرامیک می رسیم. در این مرحله، pH آب به گونه ای تنظیم می شود که برای بدن مفید باشد. برای این کار ممکن است از روش طبیعی استفاده شود یعنی قرار دادن فیلترهای بیو سرامیک بر سر راه آب یا از فیلترهایی که دارای صفحات الکتریکی هستند استفاده گردد. بنابراین قیمت فیلتر دستگاه تصفیه آب در این مرحله بستگی به نوع فیلتر بکار گرفته شده دارد. البته برخی از دستگاه های تصفیه آب ممکن است به جای این فیلتر از فیلتر UV استفاده کنند که می تواند با اشعه فرابنفش کلیه میکروب ها و ویروس ها را از بین ببرد.

معرفی انواع فیلتر آب تصفیه کن و جنس آنها

 در فرایند تصفیه آب از فیلترهای مختلفی در دستگاه های خانگی استفاده می شود. در این قسمت می خواهیم شما را با انواع فیلتر آب تصفیه کن و موادی که در ساخت آن ها استفاده می شود، آشنا کنیم.

فیلتر پروپیلن یا PP

در ساخت این نوع فیلتر از الیاف پروپیلن استفاده می شود. فیلتر PP دو نوع یک میکرونی و پنج میکرونی دارد که معمولا از نوع ۵ میکرونی آن در مرحله اول فرایند تصفیه آب استفاده می گردد. یک کاربرد دستگاه تصفیه آب فیلتر کردن ذرات معلق است. این نوع فیلتر مانع از عبور گل و لای، زنگال آب و کلیه رسوباتی که اندازه آن ها بزرگتر از ۵ میکرون است می گردد. می توان گفت فیلتر پروپیلن به نوعی از فیلتر ممبران که یکی از مهمترین فیلترهای دستگاه تصفیه آب ۶ مرحله ای است محافظت می کند. زمان تعویض این فیلتر هر شش ماه یکبار است اما مناطقی که میزان گل و لای و رسوبات در آب بیشتر است، باید زودتر نسبت به تعویض فیلتر پروپیلن اقدام نمایند.

فیلتر کربن پودری یا گرانول

در ساخت این نوع فیلتر از کربن پودری یا گرانوله استفاده می شود. کربن پودری می تواند سطح تماس بیشتری با آلاینده ها داشته باشد و آن ها زودتر را ازبین ببرد. این فیلتر به دلیل ظرفیت بالایی که برای جذب آلودگی ها دارد، از قابلیت فعال سازی مجدد برخوردار است. نحوه عملکرد فیلتر کربنی در فرایند تصفیه آب به این صورت می باشد که وقتی ذرات آلاینده با ذرات زغال فعال شده تماس پیدا می کنند، این ذرات در شبکه زغال متخلخل پخش می گردند و در این شبکه گرفتار می شوند و تشکیل یک پیوند برگشت ناپذیر می دهند. فیلتر کربن باعث می شود تا کلر موجود در آب حذف شود و آسیبی به فیلتر ممبران نرسد. زیرا کلر می تواند بر عملکرد فیلتر ممبران تاثیر منفی بگذارد و کارایی آن را کاهش دهد. همچنین آلاینده هایی نظیر آفت کش ها و شوینده ها با فیلتر کربن نابود می شوند. طعم و بوی ناخوشایند آب نیز در هنگام عبور از این فیلتر از بین می رود. این فیلتر باید هر شش ماه یکبار تعویض گردد.

فیلتر کربن بلاک یا کربن تکه ای

این فیلتر نیز از تکه های کربن ساخته شده و عملکرد آن شبیه فیلتر کربن پودری یا گرانوله است و می توان گفت فیلتر کربن بلاک به نوعی مکمل فیلتر قبلی است. در فرایند تصفیه آب اگر ذراتی در فیلتر کربن پودری حذف نشده باشند، در این فیلتر از بین می روند و آبی شفاف و بدون مزه، وارد فیلتر ممبران می شود. زمان تعویض فیلتر کربن بلاک هر شش تا دوازده ماه یکبار است و اگر این کار دیرتر انجام شود ممکن است کربن در آب آزاد شود و باعث آلودگی آن گردد.

فیلتر ممبران

این نوع فیلتر از چند لایه ورقه های فیلم یا به اصطلاح غشا تشکیل شده که به دور یک لوله پلاستیکی پیچیده شده اند. مکانیزم عملکرد فیلتر ممبران در فرایند تصفیه آب به گونه ای است که فقط آب خالص می تواند از آن عبور کند. منافذ این فیلتر به اندازه 0.0001 میکرون هستند و برای عبور آب حتما باید از پمپ استفاده شود. بنابراین حتی کوچکترین ذرات هم نمی توانند از آن عبور کنند. فیلتر ممبران در دستگاه تصفیه آب اسمز معکوس بکار گرفته می شود. عمر مفید این فیلتر بین یک تا دو سال است که بستگی به کیفیت آب ورودی آن دارد.

فیلتر کربن اکتیو

در فرایند تصفیه آب، خروجی فیلتر ممبران، دبی بسیار کمی دارد و نمی توان آن را به نازل آب وصل نمود. برای حل این مشکل، در کنار دستگاه تصفیه آب یک مخزن نصب می شود که خروجی فیلتر ممبران وارد آن شده و از آنجا بوسیله پمپ به نازل آب هدایت می گردد. اما به دلیل اینکه ممکن است آب ذخیره شده در منبع کمی بو بگیرد، از فیلتر کربن اکتیو استفاده می شود تا این بوی احتمالی را از بین ببرد. همانطور که از اسمش پیداست، مواد تشکیل دهنده این فیلتر پودر کربن فعال می باشد و وظیفه حذف مزه و بو را در فرایند تصفیه آب بر عهده دارد.

فیلتر قلیایی

میزان pH مناسب آب برای بدن انسان عددی بین ۸ تا ۹.۵ است. در فرایند تصفیه آب از pH کاسته می شود و بنابراین لازم است تا به اندازه استاندارد بازگردد. فیلتر قلیایی برای همین کار تعبیه می شود. در داخل این فیلتر مواد معدنی وجود دارد که باعث بالا رفتن pH آب می گردند و آن را به حد استاندارد می رسانند. هنگامی که آب از این فیلتر عبور می کند، مواد معدنی فیلتر قلیایی با آب مخلوط شده و آب را به اندازه ای که برای بدن مفید باشد، قلیایی می کند.

خرید فیلتر تصفیه آب

 یکی از اجزای اصلی دستگاه تصفیه آب، فیلترها هستند که آلاینده های موجود در آب را به خود جذب می کنند و مانع از عبور آن ها می شوند. اما این فیلترها پس از مدتی باید تعویض گردند زیرا ذرات معلق در آب و انواع آلودگی های دیگر منافذ آن ها را می بندند و پس از آن، دیگر کارایی لازم را ندارند. بدین ترتیب فرایند تصفیه آب به درستی انجام نمی گردد و آب خروجی از دستگاه کیفیت مناسبی نخواهد داشت. زمان تعویض فیلترها به میزان املاح، سختی، ذرات معلق و آلودگی های موجود در آب بستگی دارد. همچنین میزان مصرف آب نیز می تواند از عمر فیلترها بکاهد. معمولا توصیه می شود که فیلترهای اول تا سوم را به ترتیب پس از سه، شش و دوازده ماه تعویض کنید تا همیشه آبی سالم و گوارا داشته باشید. همچنین عمر مفید فیلتر ممبران بین یک تا دو سال متغیر است.

برای خرید فیلتر تصفیه آب بهتر است به سراغ نمایندگی های معتبر فروش دستگاه تصفیه آب بروید. زیرا این نمایندگی ها، فیلتر اصلی و اورجینال این دستگاه ها را در اختیار دارند. خرید فیلتر تصفیه آب از فروشگاه های متفرقه توصیه نمی شود زیرا می تواند به سلامتی شما آسیب برساند. اگر فیلتر کیفیت مناسبی نداشته باشد، آب را به درستی تصفیه نمی کند و آلودگی های موجود در آن را از خود عبور می دهد و سلامتی شما با نوشیدن این آب به خطر می افتد.

منبع :
https://tasfiehmarket.com/


برچسب: ،
امتیاز دهید:
رتبه از پنج: 0
بازدید:

+ نوشته شده: ۱۰ خرداد ۱۴۰۱ساعت: ۰۹:۴۵:۴۲ توسط:گوارا مدیر موضوع: نظرات (0)